ارزشيابي توصيفي
«ارزشيابي فرآيندي است از جمع آوري اطلاعات، مستندات و مدارك براي قضاوت كردن در خصوص ميزان يادگيري يك دانش آموز در يك موضوع مشخص». در اين تعريف چند عبارت و واژه اهميت دارد: ارزشيابي توصيفي - كيفي در سال هاي اخير شاهد يك تحول اساسي و بنيادين در آموزش و پرورش بوده ايم. يكي از مهمترين محورهاي اين تحول تغيير در نظام ارزشيابي بوده است. در حال حاضر در دوره اول ابتدايي ( سه سال آغازين تحصيل) امتحا ن هاي سنتي و مرسوم جاي خود را به ارزشيابي توصيفي - كيفي داده است. در اين روش، معيار قضاوت كمّي و نمره اي نيست. آموزگاران محترم بايد در فرآيند ياددهي، يادگيري مستندات مورد نياز خود را به مرور جمع آوري كنند و براساس معيارها و ملاكهاي ارزشيابي هر درسي شواهد خود را گردآوري كنند تا بتوانند به صورت كيفي وضعيت يادگيري و آموخته هاي يك نوآموز را داوري كنند. در نهايت گزارش خود را در قالب كيفي با عبارتهاي «خيلي خوب، خوب، قابل قبول و نياز به تلاش » براي هر يك از معيارها بيان كرده، برداشت كلي خود را از روند يادگيري، پيشرفت، قابليت ها، توانايي ها، كاستي ها و ساير موارد به صورت توصيفي انشا كنند. |
|
||
|
||
|
||
|
||
|
||
|
||
- ۱۷ بازديد
- ۰ نظر